onsdag 5 januari 2011

Naturlig hud- och hårvård.


Bilden föreställer cerat som jag tillverkade i våras.


Jag är väldigt intresserad av naturlig och hemtillverkad hud- och hårvård. Sedan tidigare kan ni läsa om när jag gjort hemgjort cerat av olivolja och bivax, samt cerat gjort med honung, mandelolja och bivax. Jag har under det senaste året inte köpt ett enda nytt cerat eftersom jag tillverkat själv hemmavid. Lite roligt är att vaxet kommer från bin som tidigare huserade på vår tomt (innan vi flyttade hit). (Kul va, Jenny N?!)

Jag förälskade mig i boken "Lisens örtspa" redan i våras när jag lånade den på biblioteket. Nu hade jag sådan tur att tomten kom med just denna bok till mig på julafton. Den har använts ett flertal gånger. Att göra egen salva/cerat är inte svårt men det finns ännu enklare saker. Härliga skrubbar och hårsköljar gör man i en handvändning med saker man redan har hemma.

Skrubbar att använda i ansiktet bör ofta ha en bas av t.ex. strösocker och olivolja, sedan kan man tillsätta lite torkade kryddor, kakao eller eterisk olja om man vill. Jag höftar alltid men det är viktigt att den inte är för torr för då smular den sig bara, ta mycket olja!!

Skrubbar för kroppen kan istället utgå från en bas på salt och olja. Jag har även provat "kaffeskrubb" och den är härlig så här i jultider. Doftar underbart!!

En enkel hårskölj får man genom att koka upp en liter vatten med 2 msk torkad ört (t.ex. rosmarin och timjan). Dra av direkt från plattan när det kokar. Låt sedan svalna av under lock och blanda sedan i en eller ett par matskedar med äppelcidervinäger. Det låter säkert underligt men använd i sista slöjvattnet för håret och ni har världens glansigaste hår som doftar helt magiskt.

Här kan ni läsa om den lilla handbehandlingen jag gjort nu i veckan.

Det jag älskar med allt detta är dels det faktum att det är enkelt och billigt men även att det känns så naturligt och hälsosamt jämfört med allt man köper i butikerna. Ofta innehåller ju sådana produkter väldigt många ämnen som man knappt kan stava till och absolut inte vet vad det är eller hur det är framställt. För miljöns skull är ju också egen tillverkning av skönhetsprodukter positivt.

Framöver kommer garanterat fler inlägg om naturlig hud- och hårvård så håll utkik!

5 kommentarer:

  1. Vad kul att du också är intresserad av att göra egen naturkosmetik. Har hållit på i många år nu. Mitt första projekt var cerat.Sen har det bara blivit fler och fler grejer. Jag gör allt som man kan tänkas göra, till hela familjen.Läser också allt man kan tänka sig om växter och dess verkan. Det finns så mycket i naturen som går att använda.Skulle vara kul att att koka ihop. Synd att du bor så långt borta.
    / H

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen väldigt roligt att du har vax från "våra" bin i dina produkter :)
    Jag tänkte åka och hälsa på bina nästa vecka, fast dom sover nog gott nu, hoppas jag...

    Hoppas att du och liten mår bra på soffan. Här drar det ihop sig, kan var dax när som helst. Fast det känns superlugnt än, märker inga tendenser alls...

    SvaraRadera
  3. HY: Ja, tänk vad kul om vi skulle kunnat "koka" ihop något tillsammans. Har du något favoritrecept just på cerat/salva/kräm som du skulle kunna dela med dig av?

    Jenny: Visst är det roligt. Du får hälsa bina och Maria så varmt från mig!!
    Vad superspännande att bebisen är på gång snart!! Vi är nyfikna att se vad det blir och det vore roligt med en fika eller två när vi väl är mammalediga och de små har behagat titta ut. Massor med lycka till kramar om det är så att det blir inom den närmsta tiden..

    SvaraRadera
  4. Jag kan tipsa om ett märke (som du kanske känner till) som har kanonbra schampoo och balsam, särskilt om man har minsta tendenser till mjäll. Det märks direkt om man byter sort! Märket är Urtekram och finns på hälsokosten.

    http://www.urtekram.dk/

    SvaraRadera
  5. Ewa: Jag brukar använda mig av Urtekrams shampo, håller med om att det är superbra. Fördelen är ju också att om man läser på innehållsförteckningen på dessa flaskor är den dels inte särskilt lång och dels väldigt lätt förståelig. Det brukar borga för att produkten är hyfsat miljövänlig och naturlig.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails