onsdag 12 januari 2011

Grötigt värre...

Här hemma älskar vi gröt till frukost. Eller ja, älskar och älskar. Jag och Jonas älskar gröt. Wilhelm tycker att det går an, fast det beror på vad vi gör för gröt. Mannagrynsgröt (eller tomtenisse-gröt som vi kallar den) med kanel och socker är för tillfället lillemannens favorit.

Själv tycker jag att gröt (gärna tillagad på ekologiska ingredienser) är god, nyttig, mättande och billig mat som är rätt skonsamt för barnamagar också. Vi brukar variera "toppingen" med allt från skivad banan, lite sylt eller äppelmos till kanel och socker.

På vår "grötrepertoar" har vi:
-Havregrynsgröt (beroende på om jag eller J lagar den blir det lagat på fiberhavregryn eller vanliga havregryn).
-Grahamsgrynsgröt.
-Mannagrynsgröt.
-Rågflingegröt. (Ibland blandar vi 50/50 med havregryn och rågflingor).

Dessutom har vi testat några olika "grötblandningar" bland annat den med quinoa och havregryn (som jag älskar men inte J). Dinkelflingor och krossat bovete har jag också testats men dinkelflingegröten blir så grynig och bovete-gröten har också en speciell smak och konsistens som inte riktigt fungerat här hemma.

Det händer att jag "pimpar" gröten med lite torkad eller färsk frukt som får koka med. Tar man och tärnar ett äpple så lägger man i det tillsammans med havregrynen ända från början. Däremot om man tar torkade fikon eller aprikoser och klipper sönder kan man vänta en stund. När jag har torkade nässlor, nyponmjöl eller chia-mjöl händer det att jag blandar i lite av det också. Linfrö och annat nyttigt som inte bör hettas upp brukar jag strö på gröten precis innan jag skall äta den.

Ett enkelt sätt att järnberika gröten till småbarn är att smula sönder en bit blodbröd och låta smulorna koka med ända från början.

Läs här om hur vi bakar tekakor med grötrester.


Några grötiga tips från oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails