måndag 1 februari 2010

Recept på tekakor

Häromdagen bakade jag tekakor av grötrester. Här får ni receptet jag utgick ifrån:

4 dl fiberhavregryn/vanliga havregryn (Jag bytte ut detta mot gröt)
6 dl mjölk
50 gr smör
1 paket jäst
1 tsk salt
1 msk sirap
vetemjöl

Blötlägg havregrynen i hälften av mjölken och låt stå en stund. Smält smöret, blanda med resten av mjölken och tillsätt jästen. Blanda sedan i alla torrvaror till en lagom tjock deg. Låt jäsa i minst 30 minuter(jag brukar jäsa degarna längre, de blir bara godare). Dela i bitar och platta ut till lagom tjocka tekakor. Nagga kakorna med en gaffel och låt dem jäsa minst 30 minuter till. Grädda i 10-12 minuter, 200 grader mitt i ugnen. Pensla dem med vatten efteråt.

Ibland om jag är lite upptagen kan jag låta degen kalljäsa några timmar i kylen. Det blir lika gott och det är enklare om man ska göra något annat mitt i alltihop.

Jättegoda med smör och ost samt en kopp härligt te!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails