lördag 4 december 2010

Juleklappar lackas in...






Bilderna är lånade hos Ekokul (servisen och pulverfärgerna) samt hos Ekoleko (fåret).

Ja det var ju det här med julklappar (och födelsedagspresenter till vår blivande 2-åring). Det är ju fantastiskt enkelt att hitta härliga grejor på internet till vår lilleman här hemma i lugn och ro. Även om planen egentligen varit att satsa på mycket second hand denna jul så kom det ju ett litet sängliggande emellan. Jag älskar ju loppis och second hand men då i första hand "live" i butiken. Just nu längtas jag både till Röda Korset här i stan men även till diverse andra fantastiska tillhåll (t.ex. Pingstkyrkans second hand i Övik och Erikshjälpen i Timrå). Dock tröstar jag mig med att de förmodligen finns kvar till efter årsskiftet och fram i vår, och då skall det ske hejdundrande second hand shopping för mig.

Tills dess har jag handlat både hos Ekokul och Ekoleko. Dessa varor är (tillsammans med lite annat smått och gott) antingen på väg hem till mig eller redan hemma i huset nu:


Från Ekokul:


-Lekservis (bilden ovan)tillverkad i 100 % återvunnen plast. Det är helt sanlöst kul att denna servis är tillverkad av återvunna amerikanska "milkjugs" (ni vet sådana där flaskor som de köper sin mjölk i). Dessutom är servisen kontrollerad på alla möjliga sätt så att inget bisphenol eller ftalater eller liknande finns i plasten. Känns både miljövänligt och hälsosamt som leksaks-alternativ med tanke på hur mycket plastleksaker det finns på marknaden som innehåller både det ena och det andra.

-Ekologisk pulverfärg. (bilden ovan) Framställda av naturliga pigment från ekologisk frukt-, blomster-, och kryddodling. Man blandar ut pulvret med vatten till lagom konsistens. Tunn-flytande blir ungefär som vattenfärg och lite mer trögflytande som akryl- eller oljefärg. Längtar efter att få måla tillsammans med Wilhelm. Dessutom följde 2 ekologiska penslar med, tillverkade av återvunnet aluminium och bambu, och burkar till färgen tillverkade av bio-plast (antagligen sådan som ursprungligen kommer från majs).


-Ekologisk fingerfärg.


Från Ekoleko:


-Ekologiska oljekritor (ungefär som kladdkritor skulle jag tro, mycket pigment).


-Mjuk dinosaurie i naturgummi stoppad med ull. Giftfri!


-Hobbypapper tillverkat av fårbajs (!!!) för Wilhelm att måla på.


-4 stycken fordon, bland annat en gaffeltruck och några traktorer. Ekoleko har en second hand avdelning och fordonen hittade jag där, 75:- för hela kitet (dvs.alla fyra).


-Montessori-inspirerat får i trä där man övar att trä snöre i hålen. Jättebra för finmotoriken och perfekt som uppstart innan man börjar bygga halsband och så.
Några av presenterna som alltså kommer att ligga under julgranen här hos oss i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails