torsdag 28 oktober 2010

Vad är egentligen rättvisa?

Nu är jag lite småupprörd igen. Jag brukar ju bli det med jämna mellanrum, inte alltid befogat, men för det mesta har jag fog för upprördheten.

Denna gång har jag blivit upprörd av krönikan på ledarsidan i Tidningen Ångermanland idag. Lydiah Wålsten, PR-konsult och fri skribent, skickar en känga till Rättvisemärkt. Bland annat skriver hon (jag citerar):
Dessutom är det oroande att Rättvisemärkt främst stöder småskaliga jordbruk. För att fattiga bönder ska få det bättre krävs en utveckling mot färre och mer produktiva gårdar, precis som skedde i Sverige under slutet av 1800-talet.
Om jag får gissa så är inte Lydiah Wålsten anhängare av ekologisk mat heller eftersom det krävs mera landyta för att producera mindre mängd mat. Att det alltid skall handla om att globalisering och storskalighet är det bästa?!

Wålsten, som för två år sedan författade rapporten "Vad Rättvisemärkt inte berättar", hävdar att det vore bättre att skänka pengar till en organisation med 90-konto än att köpa Rättvisemärkt. Jag kan köpa det argumentet om det inte vore så att vi faktiskt handlar mat/leksaker etc som är Rättvisemärkta inte endast av den anledningen att vi vill göra en god gärning utan för att vi faktiskt behöver köpa mat och leksaker. När man ändå ska handla kaffe är det betydligt bättre att handla kaffe som är KRAV och Rättvisemärkt, än vanligt konventionellt.

Wålsten menar att all handel uppmuntrar välståndsskapande processer medan Rättvisemärkt motverkar den, genom att bönder hamnar i ett småskaligt lantbruk som de sedan har svårt att ta sig ur. Vad jag inte förstår är vad som är fel med att vara småskalig?! Många småskaliga bönder kan tillsammans bilda ekonomiska föreningar eller kooperativ. Dessutom har säkerligen "vanliga", småskaliga, sydamerikanska kaffeodlare inga som helst ekonomiska möjligheter att bygga och driva ett gigantiskt kaffeplantage. De som har dessa möjligheter är "västerlänningar" eller andra mer bemedlade människor som då i sin tur stoppar eventuell vinst i fickorna. I slutändan kommer det förmodligen inte heller landet till gagn utan något helt annat land i en helt annan världsdel.

Att all handel uppmuntrar välståndsskapande processer håller jag med om, men välstånd för vem?? All handel är inte rättvis! De som arbetar och sliter får en mycket liten del av en eventuell vinst medan de som sitter på sina rumpor längs transportvägen till affären får en betydligt större del.

Är det rättvist?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails