fredag 24 september 2010

Min nya telefon - återvinning på hög nivå.


Bilden lånad här.

Den telefonen jag senast använt har varit ett lån från en av mina svägerskor eftersom min egen gett upp. När jag fyllde år i början av månaden fick jag så ett presentkort av min kära sambo på en ny mobil. Han tyckte att jag skulle lämna tillbaka lånetelefonen till kära svägerskan T.

Eftersom jag ju inte är ett jättefan av konsumtion och heller inte gillar att köpa nya saker (det SKA vara second hand om det är möjligt)så kändes det här med mobilinköp rätt så jobbigt. Mitt miljösamvete är numera så stort att jag oftast får en bitter eftersmak när jag handlar något nytt.

Någonstans hade jag läst om att Sony Ericsson tagit fram en miljövänlig variant av mobiltelefon och därför var det helt naturligt för mig att också köpa en sådan telefon. Den ni ser ovan är numera i min ägo. Elm heter modellen och Pearly Rose färgen, eller som jag sa till expediten:
-På nätet finns det nån himla färg som är som nån blandning av typ beige, rosa och brun, den vill jag ha. Expediten undrade också varför jag inte ville ha MP3, pekskärm eller slidelucka på telefonen. Men grejen för mig är inte att den ska vara cool eller att jag ska kunna leva hela mitt liv i mobilen. Jag vill kunna ringa, smsa, blogga och möjligtvis använda miniräknaren utöver det behöver jag inte någonting mer (jo förresten ficklampan och kameran är bra också). Dessutom vill jag att telefonen ska vara praktisk användarmässigt och inte ha en massa onödigt "jidder" som bara kommer att gå sönder.

Green Heart telefonerna är tillverkad i återvunnen plast (i huvudsak cd-skivor och flaskor), färgen är vattenbaserad, laddaren energisnål och head setet är till nästan 100 % tillverkat av återvunnen plast. Dessutom är kartongen som telefonen kommer i mycket mindre än vanligt, vilket sparar upp till 80 % koldioxid vid transporterna.

Därför tycker jag att ni, när ni ska köpa en ny telefon (det bästa är givetvis att slita ut sin gamla tills den är helt bortom räddning först), köper en Sony Ericsson Green Heart när det är dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails