tisdag 21 september 2010

Bebisutrustningen redan klar!

Så här i väntans tider har jag upptäckt att mina hamstrande egenskaper kommer väl till pass. När jag så smått började fundera igenom vad vi behöver köpa innan bebisen kommer upptäckte jag att det egentligen inte är någonting eftersom vi har sparat allt sedan Wilhelm föddes.

Förra gången (förra graviditeten), när Wilhelm dök upp för tidigt, hade jag inte hunnit införskaffa allt i tid. Nu gick ju allt finemang ändå eftersom bebisar egentligen inte kräver så mycket grejor (det är mest blivande mammor som TROR att de behöver både ditten och datten).

Denna gång finns det egentligen bara en sak som jag skulle vilja köpa före (givetvis begagnad då) och det är en syskonvagn så vi kan ta oss ut på promenader, jag, Wilhelm, Lillis och Greta på egen hand. Helst en sån där vagn där Wilhelm kan sitta framåtvänd och Lillis kan ligga i en liggdel vänd mot mig. En sådan ska nog inte vara så jättesvårt att hitta på t.ex. Blocket.

Jag har någonstans läst vad en bebis kostar det första året, i fråga om införskaffning av kläder och utrustning och det var ett antal 10 000 kronor. Eftersom vi köpte en begagnad vagn till Wilhelm och även väldigt mycket kläder second hand så blev det inte alls så dyrt varken för plånboken eller miljön. För Lillis del kommer det att handla om ännu mindre.

Om alla nyblivna föräldrar skulle välja att handla antingen second hand eller ekologiskt till sina bebisar så skulle miljökontot slippa en massa onödig belastning!

3 kommentarer:

  1. Så kul med tremeningar i nära ålder, för både Rufus och Hektor. :) Grattis och lycka till! Hör av er om det trots allt är något ni behöver, vi kanske har något liggande.

    Ewa

    SvaraRadera
  2. Hejsan hallå! Jag har ju en syskonvagn som ligger och skräpar....Becka bitch

    SvaraRadera
  3. Ewa: Ja visst är det. De kommer garanterat ha roligt tillsammans när vi träffas. Lovar att höra av oss om vi mot all förmodan skulle behöva något särskilt. Kram

    Rebecka: Jo, det har du ju faktiskt. Men frågan är om den modellen jag tänkt mig överens stämmer med den modellen du äger?! Vi kan ju "look into it" så att säga. =) Kram

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails