måndag 27 september 2010

Kläder för väder!

Bilden lånad här.

De som känner mig väl vet att jag är en person som är noga med att klä mig ordentligt så att jag inte ska frysa. Nu händer det i alla fall rätt ofta att jag fryser utomhus så här på hösten, även om jag har mössa och vantar när alla andra fortfarande skuttar runt i t-shirts. Fråga mig inte varför jag är så frusen, det bara är så. Till saken hör nu att jag gör på samma sätt med min son, dvs, jag klär honom i lager på lager och tänker noga igenom vad jag tror att han behöver.

Eftersom vi är ute mycket på förskolan är det viktigt att barnen har ordentliga kläder på sig. Just nu t.ex. bör dessa kläder finnas på era barns hyllor:
-Tunn mössa.
-Vantar, gärna tunna tumvantar.
-Jacka i form av tunt fodrad jacka alt. skaljacka/vindjacka.
-Fleecejacka alt. tjockare tröja.
-Överdragsbyxor. Sitter man och leker i sanden en höstmorgon blir man blöt, kall och fuktig, även om det inte regnar ute.
-Galonkläder, både byxor och jacka samt galonvantar för eventuellt regnväder.
-Stövlar, gärna fodrade, kolla så de inte är för små. Många barn är superkalla om fötterna när de kommer in, just för att deras skor/stövlar är för små och det inte finns tillräckligt med luft som isolerar.

Ovanstående får givetvis gärna kompletteras med annat men det jag skrivit ovan är grundutrustning för just denna årstid. Kom ihåg att kolla att storlekar är bra och att saker och ting är helt.

Eftersom Wilhelm är i behov av lite tjockare vantar och mössa nu har jag passat på och köpt sådana i ekologisk filtad ull hos Näva ekotextil. Två par vantar så det finns extra. Dessutom inhandlades också en ull/silke undertröja för kalla dagar i vinter. Strumpbyxor i samma variant har vi redan. På bilden ovan ser ni både mössan och vantarna som jag köpt, fast jag har köpt bruna.

Passa på ni också. Inventera nu inför senhösten och vintern så slipper man bli överraskad den dagen man verkligen behöver grejorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails