måndag 28 juni 2010

Höj rösten!!

Bilden lånad här.

Det kom ett mail till mig från Action Aid. Jag blev så upprörd över det jag läste, även om det egentligen inte är någon nyhet.

Saxat ur mailet:
Den här veckan uppmärksammar vi hur fattiga länder varje år går miste om miljarder i uteblivna skatteintäkter, på grund av storföretags skatteplanering. Den här typen av skatteflykt är ett stort hinder för att bekämpa fattigdom och hunger i världen.

Vår undersökning visar att H&M enbart betalade 585 kronor i skatt i Bangladesh år 2008 – trots att det är ett av företagets största inköpsländer. Samtidigt gjorde H&M en vinst på 21 miljarder kronor.

Här kan ni läsa mer om undersökningen och kampanjen Höj Rösten.

Jag blir genuint ledsen när jag läser sådant här. Även om vi allihopa innerst inne vet att vår livsstil här i västvärlden sker på bekostnad av de fattigare länderna i världen och deras innevånare så är det upprörande att läsa om. Jag vill inte vara en del av detta! Men hur ska man göra? Om vi som konsumenter bojkottar exempelvis H&M får det tillslut följden att många människor blir arbetslösa i de länder vi pratar om. Samtidigt så vill vi ju att de ska ha bra arbetsvillkor och skäligt betalt.

Har ni några idéer?

Det bästa jag kan komma på är att handla Rättvisemärkt, tyvärr är ju inte så jättemycket kläder rättvisemärkta än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails