onsdag 9 mars 2011

Lite nya second hand plagg...






Förra veckan inhandlades lite kläder till Signe och Wilhelm på Tradera (bilderna ovan är på Signes kläder). Jag är ju second hand-freak av stora mått och det pga det motstånd jag känner mot konsumtionssamhället i allmänhet och textilindustrin i synnerhet. Sen att second hand inköp blir betydligt billigare är en ren bonus. Kläderna ovan kostade mig någon 100 lapp inklusive frakten.

Jag köper sällan/aldrig sprillans nya kläder till mig och barnen, blir det nyköp så får det i första hand vara ekologiska kläder. Signe har, pga sin mors fixering vid att inte inhandla en massa nya saker, fått ärva sin storebrors kläder samt fått några plagg som inhandlats second hand. Det var därför riktigt skojigt att få köpa en fin klänning och några strumpbyxor till henne.

Ett plagg som handlas second hand kräver 98 % mindre energi än ett plagg som inhandlas nytt. För mig känns det bra att veta att de plagg jag köper inte sliter på miljön mer än absolut nödvändigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails