lördag 19 februari 2011

Första veckan hemma, mamman rapporterar!

Första veckan har snart förflutit och hur har det då gått?

Bra, med undantag för att jag första dagarna gick runt med lite mjölkstockning och feber. Tur dock att man är luttrad och hade precis samma problematik som nybliven, nyss hemkommen mamma till Wilhelm. Man vet liksom vad det handlar om! I mitt fall vet jag dessutom vad det beror på. Både Wilhelm och Signe sondmatades när de låg på barnavdelningen efter att de föddes. Förutom att jag ammade fick jag dessutom pumpa ur mjölk som de skulle få sig tillmatad genom sonden (slang som går in i näsan och direkt ner i magen). Följden blev alltså att jag haft en kraftig överproduktion av mjölk på sjukhuset. Vis av erfarenheten med Wilhelm lät jag därför bli att pumpa ur någon mjölk de sista dagarna vi låg på sjukhus med Signe denna gång. Tyvärr hjälpte det inte utan jag hinner inte mer än komma hem så får jag ett hårt parti på ena bröstet som dessutom blir rödflammigt. Förutom det blev det lite feberfrossa och allmän matthet. NU är jag dock på topp igen. Mjölkproduktionen går som hejsan och i och med att vi begåvats med en matglad dotter består många av dygnets timmar av amning.

BVC kom på hembesök igår och Signe hade gått upp 200 g sedan vi åkte hem från sjukhuset. Way to go Signe!!! Trots att hon inte ens skulle varit framme ur magen än, idag är hon egentligen fullgången 38 veckor vilket innebär att hon vanligtvis skulle ha legat inne i två veckor till.

För övrigt ligger läget så här:

-Pyssel. Har inte rört vare sig virknål, stickor eller symaskin sen jag kom hem. Wilhelm och Signe tar all min tid i anspråk vilket inte alls känns fel. Däremot måste jag erkänna att många projekt frodas i min hjärna och om de inte får komma ut därifrån snart är jag rädd att de puttar ut något viktigare.

-Matlagning. Japp, gud så härligt, har knappt lagat någon mat sedan jag blev sängliggande i november. Och även om jag hade kunnat skulle jag ändå inte ha orkat äta det jag lagat. Med en bebis i min kropp blev magsäcken stor som en valnöt med möjligheten att förtära ungefär lika mycket. Igår lagades därför härligt kryddstark chili-kyckling med rostade rotsaker och krämig avokado-mousse till. Behöver jag säga att jag tog två portioner. Dagens middag består av älgstek (Bräserad i gryta på spisen ca. 3-4 timmar och kryddad med massivt med vitlök, lagerblad, vitpepparkorn osv), sås, kokt potatis, stekta champinjoner och kokt sparris (dagens miljöbrott; sparrisen som kom från Peru. Lovar dock att jag inte ska äta sparris förrän den svenskodlade dyker upp, alternativt kanske använda frusen sparris. Jag är enormt sugen på att laga till den här härliga fisk och skaldjurssoppan snart också.

-Rörligheten. Även om det är mysigt på sitt vis att vänta barn så är jag über-lycklig över att vara tillbaka i min "gamla" kropp. Nu är det bara så synd att vi har mellan -20 och -30 grader ute, med tanke på eventuella mjölkstockningar kan jag knappt titta ut genom fönstret och definitivt inte gå i närheten av dörren. När jag ska hämta något i frysboxen tar jag på mig jacka och vantar. Älskade vår kom hit för jag vill ut och gå!!

-Garderoben. Tjohoooo, alla tröjor, t-shirts och härliga jeans, jag är tillbaka!! Gudomligt att få klä sig i sina vanliga kläder och inte behöva tänka varje morgon, jaha, ska jag ta något från Jonas garderob eller ska jag ta mammajeansen?!

Over and out från Reseles mest nyblivna mamma!!

3 kommentarer:

  1. Härligt att va tillbaka, det är en stor omställning med graviditet och kids ;)

    /Mia :)

    SvaraRadera
  2. Mia, det har du alldeles rätt i. Fast denna gång måste jag erkänna att det inte är lika svårt som förra gången. Det enda svåra är att kombinera en mycket aktiv 2-åring med egen vilja och en liten bebis med stort amningsbehov. =)

    SvaraRadera
  3. Hej och grattis till bebben! Jag avundas verkligen din energi! Kommer nog att följa din blogg vidare....
    mvh
    Louise Pettersson
    ( som var med i förädragruppen när du fick Wilhelm)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails