tisdag 21 december 2010

Sticka och virka

Bilden föreställer bananasilk och är lånad hos www.stickaochvirka.se.

Bilden föreställer ljusgrönt bambu/bomull garn och är lånad hos stickaochvirka.se

Tänkte att jag måste berätta om min härliga upptäckt av webbutiken stickaochvirka.se där har jag inhandlat det garn som jag virkar mina mormorsrutor med just nu. Det är ett härligt garn i bomull och bambu. Klara fina färger och så många positiva egenskaper. Saxat från hemsidan:

Bambu är en förnyelsebar resurs, den behöver inte återplanteras efter skörden eftersom dess stora rotsystem hela tiden skjuter nya skott. Bambuns naturliga växtsätt gör att den sprider sig snabbt utan användande av gödningsmedel eller extra bevattning. Bambu odlas ekologiskt eftersom den har naturligt anti-bakteriella egenskaper och behöver inte besprutas med bekämpningsmedel.

Även garnet har dessa anti-bakteriella egenskaper. Det låter huden andas och fungerar som en termostat. Är det kallt värmer det, är det varmt så svalkar det. Bambugarn är mjukt och starkt och har en lyster som påminner om merceriserad bomull. Garnet är helt nerbrytningsbart och har en mycket god absorptionsförmåga, 3-4 gånger bättre än bomull, men torkar mycket snabbt.

Jag har bland annat stickat en disktrasa av garn som är en blandning av soja och bambu (även det inhandlat hos stickaochvirka.se). När jag börjat använda den skall ni få höra resultatet.

Väldigt spännande var också den härva med svart Banana silk som jag också skickade efter med tanken att sticka en härlig sjal av den. Banana silk är precis som det låter tillverkat av bananfiber. Det påminner mycket om bambufiber, det är mjukt och starkt, kan absorbera mycket vätska samtidigt som det torkar snabbt.

Fibrerna från bananplantan mjukas upp, torkas och spinns till garn. Både bambufiber och bananfiber kan ses som ett vegetariskt alternativ till silke eftersom det kommer från växter och inte silkesmasken men ändå har samma silkeslena mjukhet.

Dessutom passade jag på att köpa två stycken virknålar tillverkade i bambu när jag ändå skickade efter därifrån.

Kommer garanterat att handla mera där.

2 kommentarer:

  1. Wow, vilka spännande material! Här sitter man fast i att arbeta med ylle och bomull... Måste absolut kolla in den hemsidan :)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst blir man sugen på att testa. För min del kändes det lite som en buffé att vara inne i webbutiken. Smaka lite här, lite där, kanske lite av det eller det. =)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails