måndag 19 juli 2010

Trädgårds-nytt

Jordgubbarna är på G, Wilhelm smakade de allra första idag. Han formligen älskar jordgubbar och smultron just nu. Han äter inte ett och ett utan han fyller nävarna och smaskar helst i sig allihop på samma gång.

Det växer och frodas i mina odlingslådor också. Ekologiska fröer ska bli till rödbetor, morötter, dill och sallad. Lök har jag också i en låda men Wilhelm har fattat tycke för blasten som han går och drar loss i godan ro. Vi får se hur många lökar jag får ha kvar.. ;) Min eko-sallad som jag också sådde har tyvärr slagit fel totalt. Jag har några få salladsblad men de går att räkna på högerhanden. Nåja, bättre lycka nästa år.

För övrigt har jag ett "mini-växthus" uppe i söderfönstret i min hall där tre stycken tomatplantor frodas som bara den. Små gröna tomater så många så man knappt kan räkna dem. Bäst att vänta tills de blir helröda bara.

Smultron plockar vi hela tiden i nipan ovanför vårt hus samt på hemliga ställen i resten av byn.

Nu börjar jag längta efter blåbären och hallonen. Ska ta mig en sväng och titta efter all-åkerbär på ett ställe också. För någon vecka sedan var marken alldeles rosa av alla fina åkerbärsblommor. Varma åkerbär med vaniljglass är bland det mest underbara man kan äta!

Har ni något som växer hemma hos er? Något ätbart kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails