måndag 12 april 2010

Bakomliggande tankar kring second hand





En stor del av denna blogg upptas av bilder och funderingar kring secondhand-fynd. Mestadels på grund av att jag tycker om att handla second hand och gärna vill dela med mig av vad jag köpt och grävt fram i olika loppisar/second hand affärer. Förhoppningsvis kan det inspirera fler till att våga/vilja handla second hand. Tänkte berätta lite om mitt sätt att se på saken.

På bilden ovan har ni min älskade son, Wilhelm, 1 år och 4 månader gammal. Bilden togs igår och det ni ser på bilden (förutom min son då) är köpt second hand, alternativt ärvt. Sittvagnen och de blå stickade byxorna, hade jag och mina syskon när vi var små. Fleecetröjan och kepsen är nyligen köpta second hand. Stövlarna är ärvda av barnen i familjen M (vänner till oss).
Frågan är; Skulle Wilhelm ha varit gladare, mera nöjd, mått bättre, etc. om sakerna som han har på sig, respektive vagnen han sitter i, varit köpta som nya varor?! För min del är svaret självklart, NEJ!!!!

Att handla second hand är, först och främst, för mig ett sätt att spara på miljön. I andra hand kommer följande:
-Det är ekonomiskt, man betalar mycket mindre för begagnade varor än för nya.
-Kläderna är redan mjuka, skorna "ingådda" osv. Gifter i kläder är urtvättade mm.
-Man får vara unik med de saker man köper. Massproducerat är inte kul och oftast inte miljövänligt heller.
-Det är roligt! Man vet aldrig vad man ska hitta på en loppis och man vet aldrig vad den grejen/det plagget varit med om tidigare. Alla saker har redan en historia, vi spinner bara vidare på den.

Dessutom så är en av de anledningar till att jag handlar så mycket på second hand att jag vill lägga in en liten protest mot vårt konsumtionssamhälle. Bästa sättet för mig att göra det är att själv handla så lite som möjligt nytt. Och när jag väl handlar nytt välja ekologiskt, rättvisemärkt och varor som är producerade på ett bra sätt både för människa och miljö.

Vad tycker ni om att handla second hand? Gör ni det själva? Finns det något ni INTE köper second hand?

2 kommentarer:

  1. Älskar second hand!!! Ett ställe som är underbart att handla på är Hembygdsgårdens loppis sommartid, den är såå bra! Om du åker till Sundsvall kan jag varmt rekommendera Erikshjälpen i Bosvedjan, den är som en hel klädbutik (så fina och fräscha kläder) + loppis och möbler, hur stort och fint som helst, även Myrorna nere på stan!!!

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Vad kul att du också äskar second hand. Jag me' (är nog ganska uppenbart). Hembygdsgårdens loppis här i Resele är jättefin. Är lite synd bara att de inte har kläder där.
    Har handlat på Erikshjälpen i Timrå en gång och det var superkul. Jättefina saker och bra priser. Röda Korset nere på stan är också en favorit.
    MVH/Emelie

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails