måndag 3 oktober 2011

Jättegod filmjölkslimpa

Jag älskar att laga mat. Baka är också kul och något jag skulle vilja göra oftare men tyvärr finns inte alltid tiden. Idag, när W är på förskolan har jag bakat 2 filmjölkslimpor. De går snabbt att göra i och med att de rörs ihop snabbt och inte ska jäsa. Dock ska de vara inne i ugnen i ca. 1 timme.

Emelies enkla nyttiga go-limpa


3 1/2 dl rågmjöl (jag använder ekologiskt)
3 1/2 dl vetemjöl (jag använder mig av siktat ekologiskt dinkelmjöl istället, det är nyttigare)
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 msk brödkryddor
1 tsk salt
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl russin (använder mig av ekologiska osvavlade russin)
1 dl rågkross
1 dl nässelpulver (Jag använder mig av mina egna torkade nässlor men det finns att köpa på hälsokostbutiker, jättenyttigt att ha i vanlig gröt eller på filen också)Har man inte nässelpulver kan man utesluta det.
1 dl lingon (jag har använt vinbär och blåbär, det går bra också)
1/2 dl mörk sirap (eko)
3 1/2 dl filmjölk (eko)
2 ägg (eko)

Börja med att sätta ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa alla "blöta" i en annan bunke och blanda sedan ihop allt. Häll i en smörad långsmal form (ca. 2 liters form). Grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen ca. 50-60 minuter. Klart, smaklig måltid!!

Jättegott till frukost men också till en varm härlig soppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails