onsdag 8 december 2010

Ett underbart fynd och minne.

Alla loppis och second hand människor brukar ha något favorit-fynd som har en särskild plats i deras hjärta. Konstigt nog så är detta tyg mitt speciella fynd. Tvättat och ostruket för närvarande. För flera år sedan befann jag mig i Stockholm för att hälsa på min bror. I gamla stan strövade jag minsta lilla gränd upp och ner i jakten på härliga antik-affärer och loppisar. I ett extremt oansenligt hus på en bakgata hittade jag ett litet kryp-in med en gammal dam bakom kassa-apparaten. I markplanet fanns allt mellan himmel och jord och när jag även upptäckt att det fanns en källare var lyckan gjord. På en hylla under trappan hittade jag detta tyg, som antagligen är ett gammalt draperi. Jag tyckte att de vackra blomrankorna och de fina färgerna skulle passa bra i vårt hus (som ju är byggt i slutet av 1800, början av 1900 talet). Det var först när jag började veckla upp tyget som jag upptäckte texten ute i tygets kant, Arthur Sanderson & son. Det jag hittat där i källaren var alltså ett mycket fint, engelskt kvalitetstyg. Var detta tyg hängt innan kan man bara fantisera om men jag föreställer mig en äldre dam i en paradlägenhet på Östermalm. Jag betalade 50 kronor till den gamla damen i kassan och gick leende därifrån. Nu planerar jag att använda detta fantastiska tyg (som bilderna inte alls gör rättvisa)antingen i vårt kök eller hallen. Dock vill jag invänta vår köksrenovering innan jag bestämmer mig. Glad blir jag dock alltid när jag tar fram tyget och tittar på det. Inte minst med tanke på historiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails