tisdag 10 augusti 2010

Urkult - Hela helgen


Bilden lånad här.
Helgen är avklarad!

Lite sorgligt men också skönt. Jag besökte URKULT två dagar i rad, både fredagen och lördagen. På fredagen för att "promota" Resele och på lördagen tillsammans med kära sambon och sonen.

Atmosfären på denna festival är så svår att beskriva. Mångfalden av människor, stilar, dofter och känslor lämnar nog ingen besökare oberörd. Dreadlocks, haremsbyxor, retrokläder, barfotamänniskor, eko och gröna vågen. Ord som alla beskriver festivalen och dess besökare.

Härliga restauranger/caféer som ploppar upp som svampar ur jorden i Näsåker. På var och varannan gräsmatta finns en liten sopprestaurang, en liten garageloppis eller en hantverkare som säljer sina underbara alster direkt ifrån filten han själv sitter på. Utanför Konsum stod två kvinnor med varsin släpvagn säljandes second hand kläder direkt från vagnarna. Underbart!

I förra numret av tidningen Camino tipsade dom om just Urkult. "Sveriges mest solidariska festival med ekotänk."

Dessutom hade jag turen och träffade min kära vän S som jag längtat kopiöst efter!

En härlig helg i eko-tecken alltså!

2 kommentarer:

  1. Å vad jag blev glad & träffa er!!!!
    Så himla roligt & ta en liten Urkultfika tillsammans :)
    Jag håller med din text, vilken festival!!! Helt otroligt, hela Näsåker vibrerar av kärlek!!!
    Vi skulle försöka få ut lite kontanter... Började med Konsum & fick stå i kö utanför (!!!) med en väktare längst fram som släppte in 10 åt gången...sedan kö genom hela affären, sedan inga kontanter att få tag i förrän vi kom till Macken...det var tur det för gu så god mat & roliga grejer det fanns där!!!
    Jag ser fram emot din Stockholmstur Emelie :)
    Kram på dig & hälsa familjen!!!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är Urkult härligt?! Ser också fram emot en Stockholms-trip. Måste bara få till det... =) Kram

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails