måndag 26 juli 2010

Mitt någorlunda miljövänliga liv!

Dagarna bara flyger iväg och sammanfattningsvis kan man väl säga att det är semester, därav den något minskande bloggningen.

Tänkte att jag skulle skriva lite om hur jag gör för att leva miljövänligt just nu. Det är ju ett tag sedan jag sist berörde ämnet, även om många inlägg behandlar mitt second hand intresse som självklart är ett av de sätt där jag försöker att leva miljövänligt.

Nåja, vad gör jag då? Egentligen handlar det nog mer om vad jag inte gör.

Mina konsumtionsmönster har förändrats på så vis att jag inte handlar något som jag inte behöver. Kläder och skor är lågprioriterat och när jag väl handlar sådant är det second hand.

Om ni skulle ha träffat mig för några år sedan så skulle ni ha träffat en tjej som älskade shopping (speciellt rea =o), en tjej med mycket stort reseintresse som dock källsorterade och ibland handlade ekologisk mat.

Den tjej ni träffar nu älskar fortfarande att fynda (men till 95% sker det på loppis eller second hand, alternativt i eko-butiker), har en önskan om att få upptäcka och uppleva men inte till vilket pris som helst ( flygplan är inte mitt första hands val), källsorterar och komposterar, handlar så mycket som går ekologiskt och närproducerat (utbudet här på landet är inte alltid det bästa men när det finns så.) Dessutom är den tjej ni träffar nu mamma och har därför på många sätt omprioriterat vad som är viktigt och inte.

Det är svårt att beskriva allt i ett kort inlägg men de val vi gör idag är betydligt mera medvetna än de vi gjorde för ett antal år sedan. Det härligaste är att det är sååå enkelt. Enkelt att låta bli att köpa de nya skorna som man egentligen inte alls behöver. Enkelt att låta bli att köpa ny-producerade plastleksaker till Wilhelm och väldigt enkelt att välja KRAV-jordgubbarna istället för de som sprutas var 3:e dag (tro mig, jag har info från de konventionella jordgubbsodlarna själva, de sprutar var 3:e dag).

Att leva miljövänligt är härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails