söndag 25 april 2010

Hjälm eller inte?!

Hade en liten diskussion med en bekant häromdagen om det här med cykelhjälm.

Han använde inte cykelhjälm, hade aldrig gjort och tänkte aldrig börja heller. Eftersom det inte är snyggt och eftersom han aldrig ramlade när han cyklade!

Jag däremot använder cykelhjälm (en som jag köpt på second hand) och tänker definitivt fortsätta med det. Visst hade jag en period för sisådär en 15 år sedan när cykelhjälm kändes som det mest ocoola man kunde sätta på skallen. Det var tills jag kom fram till att det är en väldigt billig livförsäkring och dessutom är det visst coolt! Det är coolt att vara rädd om sig och våga vara vuxen!

Eftersom jag cyklar till och från jobbet så ofta jag kan nu, samt att jag i allmänhet cyklar mycket just nu, (till och från Wilhelms farmor och farfar, till och från diverse möten här i byn etc etc) så känns det ännu mera angeläget att använda hjälm. Ju mer jag cyklar desto större är chansen att något skulle kunna hända. Det behöver faktiskt inte vara så att man är dålig cyklist men det finns ju fler människor (och djur) ute i trafiken och det är inte alltid som de är duktiga chaufförer.

Förresten så förstår jag inte hur jag som förälder ska kunna motivera mina egna barn till att använda hjälm om jag själv inte gör det. Man motsäger sig själv. Barn gör som vi gör och inte som vi säger.

Använd cykelhjälm!!

4 kommentarer:

  1. Har just flyttat från landet till stan och funderar starkt på att börja använda hjälm.

    Cyklat 3 ggr här och redan vart med om lika många närapåsituationer. Så är bra dum som ännu cyklar utan.

    Ingen bra idé och köpa hjälm på secondhand. Den kan ha fått sig en stöt och fått mikroskopiska sprickor som gör att den ej skyddar så bra den bör.

    Skulle rekomendera dig och köpa en ny. Du vill ju vara säker med den på också.

    SvaraRadera
  2. Min dotter är 14. Hon måste ha hjälm om hon cyklar. Hon kör med samma snack "jag ramlar ju aldrig". Men det struntar jag i, händer det henne någonting kommer jag aldrig att förlåta mig själv. Så klart man ska ha hjälm på sig vare sig man är 14 eller 30. En olycka kan hända oavsett ålder.

    Hej hopp från Jeanette

    SvaraRadera
  3. En begagnad hjälm på second hand?Är det verkligen trafiksäkerhet du tänker på eller vill du bara verka politiskt korrekt med hjälm?

    SvaraRadera
  4. Fixaren: Jo du har rätt att det kan nog vara en dålig idé att köpa en cykelhjälm second hand. Men eftersom jag så långt det går vill köpa allt second hand får det fungera ett tag i alla fall. Hjälmen ser ut att vara i nyskick men jag ska kolla upp huruvida det kanske finns cykelhjälmar gjorda i återvunnet material eller så. Då skulle det kännas helt ok att köpa en ny.
    Jeanette: Du har alldeles rätt. En olycka kan hända den bäste, även om man själv tycker att man är jääätte bra på att cykla. ;)
    Anonym: Jag vet inte riktigt vad du menar. Att jag skulle använda hjälm för att vilja verka politiskt korrekt stämmer verkligen inte. Däremot skulle du, om du följt min blogg, veta att jag i princip köper ALLT second hand. Visst är det på gott och ont och just vad gäller cykelhjälm kanske det är bättre/smartare med en ny som jag vet är oskadad. Självfallet är det viktiga för mig att mitt huvud är skyddat om jag skulle ramla.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails