söndag 28 augusti 2011

It's now or never! Höstens klädkonsumtion i sammanfattning.

Som vanligt när hösten närmar sig så känner jag mig fullkomligt nöjd med det faktumet. Jag drar leende på mig strumpbyxor och tar gärna en rask långpromenad i den klara luften.

Dagen till ära är strumpbyxorna faktiskt miljövänliga också. Inhandlade hos en stor klädkedja med två konsonanter. Tillverkade av återvunnen bomull.

Kjolen och t-shirten är second hand. Mina Simple Eco sneakers är tillverkade av återvunnet material och ekologisk bomull.

Mitt val av livsstil med minskad konsumtion och i första hand miljövänlig eller second hand sådan har gjort att jag denna höst är ännu mera taggad att öka på en aning. Tänkte se om jag kan klara mig utan att handla några kläder alls till mig själv fram till jul. Barnen och sambon är förskonade från det försöket. Barnen eftersom de växer och sliter kläder som tusan, sambon eftersom han ändå handlar kläder med några års mellanrum. Barnens kläder inhandlas dock till 80 % alltid second hand. (underkläderna handlas nya men då väljer jag eko)

Hur gör ni med era klädinköp? Känner ni för att utmana er själva på något vis i höst?

4 kommentarer:

  1. Jag handlar oxå mycket secondhand till barnen och de tyger jag syr i kommer oftast i från det samma. Jag har köpt fin fina stövlar nu på ebay, till mig :) Fötterna liksom har blivit större efter graviditeterna så nu har jag gett bort mina fina vintage stövlar som ändå inte passar och köper på min lite nya. Jag har även köpt det mesta inför vintern till barnen på secondhand i Göteborg i våras så skönt :) Sen syr jag ju resten. Jag borde vara mer miljövänlig säger jag ofta till mig själv. Jag flyger ju en del och så. MEN... jag har börjat köpa eco blöjor och det känns bra. Kram

    SvaraRadera
  2. Viki du är så duktig som syr till barnen. Jag försöker ju också att sy en del men skulle vilja göra det mer. Tiden räcker tyvärr inte till! Vad duktig du är som köper eco blöjor. Man får tänka..många bäckar små...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag beundrar dig verkligen! Du hittar verklige fynd och du ordnar och fixar egna fina verk!

    Själv köper jag knappt kläder (borde verkligen uppdatera garderoben, men inväntar jobbstarten så det kommer inte lite pärning igen :)
    Har kikat in på nå'n second hand men är för lat för att rota runt. Kanske är det så att jag borde ta mig i kragen och ge second hand en chans i höst...

    Barnkläderna har jag däremot till stor del fått tag i begagnat. Än så länge sliter ju inte ungen ut kläderna precis ;)

    SvaraRadera
  4. Vilka värmande ord, Jenny. Tack!!!

    Jag tycker definitivt att du ska ge second hand en chans. Mina tips här på hemmaplan är kupan i stan och loppisen under Näbbar och klor. Go for it!!! =)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails