onsdag 17 februari 2010

Blodgivning men ingen second hand

Efter jobbet åkte jag till Blodgivningen där det var rusningstid. Fullt med folk eftersom uppenbarligen alla blodgivare precis som jag, insett att det är praktiskt att åka dit efter jobbet.

Allt gick fint! Jag har inte gett blod under graviditeten med Wilhelm samt under det första året efter hans födsel (de har sådana regler) så nu är det första gången på två år. Jag är 0+ och det är den näst vanligaste blodgruppen. A+ är vanligast. Om man har blodgrupp 0- är man hett byte eftersom det blodet kan användas av alla människor med andra blodgrupper också. Det är den enda blodgruppen som man kan göra så med. På Sollefteå sjukhus avskiljer man blodplasman från blodkropparna. Blodplasma kan bland annat användas i läkemedelstillverkning för olika saker till folk med diverse blodsjukdomar. Blodkropparna kan ges till personer med dåliga blodvärden eller någon blodsjukdom. Ibland använder man alltihop när det handlar om akut blodförlust.

Visst är det fantastiskt att vi människor kan göra varandra en sådan stor tjänst? Även hundar och katter kan vara blodgivare. Greta är dock inte det, än..

Efter blodgivningen tänkte jag kika lite i en second hand butik men jag hade tagit fel på öppettider så den var stängd. Som tur var fick jag, när jag kommit hem, besök av min kära svägerska M som hade rensat i sin garderob. Jag ÄLSKAR att ärva kläder!

Nu känns det som att jag fått en helt ny garderob.

Tack M!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails